شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........
شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب نیاسر

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

گل هاى بهارى در دامان کاشان

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

گل هاى بهارى در دامان کاشان

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

کاشان براى پذیرایى از میهمانان خود 500 تخت اقامتى در قالب، هتل، هتل- آپارتمان و میهمانپذیر دارد. این درحالیست که بیشترین تعداد گردشگر در 3 ماهه نخست سال مختص به این شهرستان است.

همزمان با آغاز ماه اردیبهشت و پیچیدن بوى خوش گل محمدى در کوچه باغ هاى کاشان، فصل و مراسم گلاب گیرى امسال نیز همچون سال هاى گذشته اجرا مى شود و میزبان هزارها گردشگر داخلى و خارجى خواهد بود با این تفاوت که دیگر هیچ خبرى از جشنواره و برنامه ویژه نیست.

عباس سلمانیان، معاون گردشگرى اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى کاشان دلیل این امر را تنها وجود پاره اى از مشکلات و مسائل حاشیه اى در میان مسافران عنوان کرده و مى گوید: مراسم گل و گلاب تا 3 سال پیش در مراسم خاصى در یکى از روزهاى اردیبهشت ماه برگزار مى شد اما این برنامه به خاطر ورود گردشگران بسیار و ایجاد مشکلاتى لغو شد.

سلمانیان در ادامه تصریح مى کند: قرار است هفته آخر اردیبهشت ماه برنامه هاى فرهنگى اعم از معرفى جایگاه گل و گلاب در مراسم هاى سنتى و آموزش تهیه گلاب برگزار شود اما هنوز این طرح تصویب نشده است.

وى آمار گردشگران در فصل گلاب گیرى را همانند ایام نوروز عنوان کرد.

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

وى استعلام آمار گردشگران را براساس بازدیدکنندگان از خانه هاى تاریخى عنوان کرده و اظهار مى دارد: روزانه 70 تا 80 هزار نفر در ماه هاى اول سال تنها از خانه هاى تاریخى این استان دیدن مى کنند که این تعداد بخشى از آمار مربوط به شرکت کنندگان در مراسم گلاب گیرى را نیز به خود اختصاص مى دهد.

سلمانیان ادامه مى دهد: تعداد گردشگران و شرکت کنندگان در مراسم گلاب گیرى مردم کاشان بیش از این رقم است.

گردشگران خارجى نیز از مراسم گلاب گیرى استقبال مى کنند. به گفته سلمانیان، روزانه 2 تا 3 اتوبوس تنها گردشگران خارجى از کشورهاى چین، ژاپن، آمریکا و اروپا را به شهرستان هاى، کاشان، قمصر و برزوک مى آورد. میهمانان این شهرستان مقام هاى مسئول کشور و بقیه افرادى هستند که با تورهاى داخلى یا همراه خانواده سفر مى کنند.

غلامرضا حسنى مقدم، رئیس اداره میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى کاشان نیز معتقد است که با توجه به سهمیه بندى بنزین و انتخاب مسیرهاى کوتاه تر براى سفر از سوى مردم، شمار گردشگران و مسافرانى که به خطه کاشان سفر مى کنند بویژه از میان شهروندان تهرانى، افزایش خواهد داشت.

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

بر اساس این گزارش فصل گلاب گیرى در کاشان توریست هاى زیادى را به کاشان مى کشاند چنان که بسیارى از کاشانى ها مى گویند، روزهاى شلوغ سال در کاشان بخصوص در مناطق گلاب گیرى (همچون قمصر) از اواسط اردیبهشت تا خرداد ماه هر سال است، بخصوص که پنجشنبه ها و جمعه ها حتى تا کیلومترها شاهد ترافیک نفس گیر در کوچه و معابر شهرهایى چون قمصر هستیم. اما با ورود تعداد زیادى گردشگر کاشان در فصل گلاب گیرى و 3 ماه اول سال تنها 2 هتل امیرکبیر(3 ستاره)، هتل سیاح(2 ستاره)، 2 هتل-آپارتمان (کوثر و گلشن)، هتل-آپارتمان گلستان قمصر شهردارى کاشان و 3 میهمانپذیر دارد که خانه تاریخى احسان نیز به صورت اقامتگاه سنتى میزبان مسافران است.

معاون گردشگرى اداره میراث فرهنگى کاشان درباره این که 500 تخت اقامتى جوابگوى گردشگران نخواهد بود بیان کرد: بیشتر افرادى که از شهرهاى دیگر به استان وارد مى شود یا در محل هاى خوش آب و هوا چادر مى زنند یا در منازل اقوام خود سکونت مى کنند. اما با وجود این کلاس هاى آموزشى مدارس را با هماهنگى اداره آموزش و پرورش براى اسکان مسافران مهیا کرده ایم. اردوگاه هاى فرهنگى و تفریحى نیز میزبان فرهنگیان کشور هستند.

وى مى افزاید: مسافرانى که قصد اقامت در هتل و هتل_آپارتمان هاى کاشان را دارند از چند روز جلوتر رزرو کرده اند بنابراین روزهاى پنجشنبه و جمعه روزهاى بسیار شلوغ این شهرستان خواهد بود.

 گلاب دوآتشه بخواهید

مراسم گلاب گیرى در شهر گل و گلاب ایران نزدیک است

گلاب دوآتشه یعنى پس از یک بار گلاب گیرى دوباره به جاى آب در دیگ گلاب ریخته مى شود که معمولاً گلاب سال قبل است. این روش کار گلاب گیرى را گلاب دو آتشه مى گویند. در هر دیگ گلاب گیرى 30 کیلوگرم گل تازه به اضافه مقدارى گلاب سال گذشته به اضافه 70 کیلوگرم آب معمولى مى ریزند و سپس حرارت مى دهند. پس از جوش آمدن محتویات داخل دیگ بخار آب حاصل از طریق یکى از لوله ها به پارچ مسى بزرگ که در آب سرد قرار دارد انتقال مى یابد در نتیجه پس از خنک شدن به مایع و گلاب تبدیل مى شود. از هر پارچ مسى 30 تا 40 کیلوگرم گلاب مى توان گرفت. پس از آن که پارچ مسى بزرگ پر از گلاب شد از دهانه آن که به وسیله پارچه اى سفید لوله ها و دهانه پارچ را پوشانده بخار خارج مى شود که معناى آن لبریز شدن گلاب پارچ مسى است.

همه ساله گلاب در مکان هایى خاص از شهرستان هاى قمصر، نیاسر و برزوک تهیه مى شود که بازدیدکنندگان به راحتى مى توانند در آن محل ها از نزدیک با طرز تهیه گلاب آشنا شوند.

گلاب هرچه تلخ تر، خالص تر

اگر خواستید گلاب خالص را هم بشناسید، کافى است تا گلاب را مزه مزه کنید اگر مزه گس و تلخى داشت و شفاف و بدون رنگ بود، گلاب خالص است. هرقدر گلاب تلخ تر باشد اصل تر است البته باید توجه داشت که تلخى گلاب هم باید طبیعى باشد و اگر شک داشتید مى توانید پس از چشیدن گلاب 2 بار آب دهان خود را قورت دهید اگر تلخى باز در دهانتان باقى ماند پس گلاب اصل نیست و ناخالصى دارد ولى اگر تلخى کام شما برطرف شد پس گلاب شما اسانس نداشته و طبیعى و اصیل است.

به دلیل قرار گرفتن شهرستان کاشان بر سر راه ترانزیتى شمال به جنوب کشور، وجود آزاد راه (تهران - قم - کاشان- اصفهان) و بیش از یک هزار و 200 بناى ارزشمند تاریخى و چشم اندازهاى طبیعى بویژه در بخش هاى قمصر، نیاسر و برزوک همه ساله تعداد زیادى از گردشگران نوروزى به شهرستان کاشان سفر مى کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد