شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........
شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........

کاشان ؛ شهر گلاب

کاشان ؛ شهر گلاب
جام جم آنلاین: شهرستان کاشان با 9700 کیلومترمربع و جمعیتی حدود 340 هزار نفر، یکی از شهرهای استان اصفهان و دومین شهر این استان از نظر وسعت است.

کاشان ؛ شهر گلاب
جام جم آنلاین: شهرستان کاشان با 9700 کیلومترمربع و جمعیتی حدود 340 هزار نفر، یکی از شهرهای استان اصفهان و دومین شهر این استان از نظر وسعت است.

کاشان یکی از اولین مراکز تشکیل تمدن انسانی بوده است. براساس کاوشهای باستان شناسان در تپه های سیلک ، سابقه حضور بشر در این منطقه به 5 تا 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسد که در دوره سلجوقیان و صفویه رونق بسیاری داشت.
کاشان را برخی به اسامی کاه فشان و برخی این کلمه را تغییر یافته کاس رود، کاسیان و فارسان می دانند. در برخی کتابهای تاریخی از کاشان به نام کاسان که از کاسو (نام قومی به همین نام در قدیم) گرفته شده ، یاد شده است. هنوز هم مردم در این دیار، شهر خود را کاشو یا کاشون می خوانند که تغییر یافته کلمه کاسو است. آب و هوا در کاشان به علت داشتن زمینهای شوره زار و نیز مجاورت کویرهای مرکزی ایران گرم و خشک است. آثار تاریخی فراوانی در کاشان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
باغ فین: تاریخچه باغ فین به پیش از اسلام بازمی گردد، ولی رونق آن از زمان صفویان است. این باغ به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و مساحت آن حدودا 25000 مترمربع است. از بناهای آن می توان به عمارت های هشتی ورودی ، کوشک و حمام صفوی ، کوشک و حمام قاجاری ، حیاط کریم خانی و شاه نشین اشاره کرد. ساختمان این باغ 2 طبقه است که ساختمان ورودی آن باغی به نام شترگلوی عباسی است و ساختمانی به نام شترگلوی قاجاری نیز در آن قرار دارد. حوضها و آب نماهای بسیار زیبایی در کنار درختان قطور و همیشه سبز، زیبایی خاصی به این باغ داده است و منبع آب آن ، چشمه 7 هزار ساله سلیمانیه است و باغ فین محل تاجگذاری شاه اسماعیل صفوی و نیز محل قتل امیرکبیر بوده است.
مجموعه بازار: این مجموعه در تقاطع خیابان باباافضل و میدان کمال الملک قرار دارد که تا محدوده دروازه دولت ادامه می یابد و قدمت آن به دوران سلجوقی بازمی گردد؛ اما رونق آن در دوران صفویه بوده است.
تپه های سیلک: تپه های سیلک که در منطقه فین کاشان واقع شده است ، حدودا 7000 سال قدمت دارد. این تپه ، محل عبادت اقوام اولیه بوده و در گذشته معروف به شهر نفرین بوده است. در خرابه های این تپه باستانی ، اسکلت های انسانی و ظروف قدیمی کشف شده است که در موزه ای در جنب این تپه ها نگهداری می شود.
خانه عامری ها: یکی از قدیمی ترین خانه های کاشان است که قدمت آن به دوران زندیه بازمی گردد، ولی در دوران قاجاریه بازسازی شده است. سهام السلطنه عامری ، فردی بوده که این بنا را بازسازی کرده است. این مجموعه 7 حیاط دارد که 4 حیاط آن به شکل بیرونی ، اندرونی میهمانخانه ، حیاط خدمه و نظامیان مورد استفاده قرار می گرفته است.
3 حیاط دیگر مربوط به استفاده ساکنان آن بوده است و اکنون ساختمان عامری ها در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. طرح معماری و تزیینات این مجموعه ، آن را در ردیف یکی از دیدنی ترین مراکز گردشگری قرار داده است.
مسجد جامع کاشان: این مسجد با مناره و کتیبه ای به دور آن حکایت از آن دارد که در گذشته آتشکده بوده و بعدا به مسجد تبدیل شده است.
خانه عباسی ها: خانه طباطبایی ها و خانه بروجردی ها از معروف ترین ابنیه های کاشان هستند که از نظر سیستم معماری و تهویه و تزیینات در شمار مهمترین خانه های کاشان هستند.
سرای امین الدوله: این سرا در میان بازار کاشان و در چهارسوق میدان چال قرار دارد که در سال 1285 بنای آن پایان یافته است. سرای امین الدوله 3 طبقه با سقفی مرتفع و مستحکم دارد.
مدرسه سلطانی: ساخت این مدرسه به سالهای 1220 تا 1230 بازمی گردد. مدرسه سلطانی به دلیل طراحی خاص و وسعت فضا و منظره زیبای آن در نوع خود بی نظیر است. همچنین مدرسه آقابزرگ که در حیاط آن گودال باغچه ای احداث شده ، از مراکز دیدنی کاشان به شمار می رود.
حمام سلطان امیراحمد: قدمت این بنا به عهد صفوی بازمی گردد. این حمام در محله معروف و تاریخی سلطان امیراحمد قرار دارد. فضاهای داخلی و تزئینات شکیل و بسیار زیبای این حمام باعث شده که این بنا یکی از بهترین حمامهای تاریخی ایران محسوب شود.
مسجدجامع کاشان: این بنا از قدیمی ترین مساجد کاشان است و در خیابان بابا افضل قرار دارد. بنیان اولیه مسجد به دوران دیالمه و سلاجقه بازمی گردد. مسجد دارای یک صحن وسیع با گنبدی آجری و دارای 3 شبستان است.
قلعه جلالی: این قلعه در انتهای خیابان علوی واقع شده که هم اکنون فقط یک دیوار کاهگلی از آن باقی مانده است و حصار معروف دوره سلاجقه است.
بقعه خواجه تاج الدین: این بقعه مدفن 2 تن از امامزادگان به نامهای شاهزاده اسحاق و شاهزاده ابی طالب است که از بقعه های معروف است و تاریخ ساخت آن به پیش از حمله مغول می رسد. از دیگر بقاع معروف کاشان می توان به بقعه ابولولو به نام شجاع الدین اشاره کرد که یک صحن ، ایوان ، سرا، رواق و گنبدی که از کاشی فیروزه ای به شکل مخروطی است ، دارد و تاریخ ساخت آن به قرن 700 هجری برمی گردد.
آتشکده نیاسر: این آتشکده باقیمانده از دوران ساسانیان است.
قمصر: شهر قمصر در 25 کیلومتری کاشان واقع شده و از مناطق خوش آب و هوای آنجاست که همه ساله مراسم سنتی گلابگیری در اردیبهشت در آنجا برپا می شود.
نیاسر: نیاسر در 30 کیلومتری کاشان قرار دارد و به تنهایی بیش از 70 اثر تاریخی دارد. آتشکده ای متعلق به دوران ساسانی در ارتفاعات این منطقه قرار دارد که با 14 متر ارتفاع و با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده است.
چشمه اسکندریه و آبشار معروف آن و غار معروف به رئیس از دیگر جاذبه های گردشگری نیاسر است.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 20:56 http://www.lajbaz.mihanblog.com

باسلام
برای تبادل لینک آماده ایم
www.lajbaz.mihanblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد