شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........
شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........

مشاهیر و مفاخر کاشان

مشاهیر و مفاخر کاشان

در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران در دوران‌های مختلف از زمان ساسانیان، آل‌بویه (که زبیده خاتون همسر هارون‌الرشید کاشان کنونی را بنا نهاد) تا عهد سلجوقی، صفویه و قاجاریه و پس از آن انسانهای بزرگی در این دیار پرورش یافته و به دنیا معرفی شده‌اند از جمله: غیاث‌الدین جمشید (ریاضی‌دان و منجم بزرگ)، کمال‌الملک و صنیع‌الملک (نقاشان نامدار)، ملامحسن فیض و ملااحمد و ملامهدی نراقی (عالم، حکیم، عارف و دانشمند)، ملافتح‌اله کاشانی (مفسر)، محتشم کاشانی، بابا افضل مرقی، سپیده کاشانی، کلیم کاشانی و سهراب سپهری (شاعران نامی) و صدها چهره برجسته دیگر.

ادامه در ادامه مطلب




برخی از مشاهیر کاشان

حاج ملا محمد نراقی
مولانا حاج محمد عبدالصاحب نراقی متخلص به «صاحب»درسال 1215 ه.ق در کاشان متولد شد.ملا محمد طبع شعرداشته ونیکو می سروده است. از تصنیفات او«مشارق الاحکام»«انوار التوحید»«مراصد» است.

ملا مهدی بن ابی ذر نراقی کاشانی
وی برادر ملا احمد فاضل نراقی درسال 1209 ه.ق به دنیا آمدو چون کوچکترین فرزند بود او را آقا کوچک نامیدندولی محمد شاه قاجار به او لقب«آقا بزرگ» راداد.از آثار او: کتاب تنقیح الاصول والمقاصد العلیه می باشد

آیت الله شیخ علی نجفی کاشانی
در سال 1300 ه.ش در کاشان در بیت علم و تقوا دیده به جهان گشود.آیت الله نجفی درسال 1361 قمری برای تحصیل علوم دینی عزم سفر به نجف اشرف نمود.آیت الله نجفی همواره سعی داشت تا از طریق قر‎آن و روایات و احادیث اسلامی، اسلام راستین را به آن شکل حقیقی اش به مردم بشناساند. پس از سالها تدریس، تبلیغ و تفسیر در عصر روز پنجشنبه 23 مردادماه 1365 به سوی ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله میرسید علی یثربی کاشانی
از جمله علمای بزرگ و نامدار کاشان مرحوم آیت الله میر سید علی یثربی کاشانی است.به سال 1311 هجری در شهر سامرامتولد شد و در سن 5 سالگی وارد کاشان شد.هفت سال به تدریس فقه و اصول پرداخت.از جمله برجستگیهای اخلاقی این مرد بزرگ ساده زیستن وعشق واخلاص به اهل بیت (ع)بود.سرانجام به سال 1379 ه.ق از میان ما رفت ودر محله پشت مشهد کاشان به خاک سپرده شد.

آیت الله میر سید نظام الدین آل یاسین
یکی ازعلمای بزرگ واز روحانیون روشنفکر بود که به سال 1248 شمسی در کاشان متولد شد.
فتحعلی شاه و محمد شاه قاجاردر کاشان به دیدن او رفته بودند.سید نظام در کاشان به کسب مقدمات فارسی و عربی پرداخت.سید نظام الدین ذوقی لطیف وپسندیده داشت.
ازتالیفات آن مرحوم:کتاب ارشاد الخواص درعرفان و کتاب فهرست المعاملات میباشد.

سعید قطب الدین راوندی
مشهور به «قطب راوندی»از دانشمندان نامی می باشد.وی بیش از چهل کتاب درباره دین و فقه نوشته که از جمله آنها می توان «آیات الاحکام» «خلاصه التفاسیر» را نام برد. قطب الدین راوندی ذوق شاعری هم داشته ولی همه منظومه های خود را به عربی سروده است.

آیت الله سید محمد حسین رضوی (ره)
سال 1291 ه.ق در کاشان متولد شد.وی رسالات و کتب زیادی به رشته تحریر درآورد.از جمله تالیفات او:اسکندریه درنحو،الاصول المعتبره دراصول.الجواهرات فی بعض العلوم و المشکلات،می باشد.در سال1345 شمسی روح این عالم جلیل القدر به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله حبیب الله شریف کاشانی (ره)
از علمای بزرگ سده چهاردهم هجری است که تالیفات گرانبها و مهم و متنوعی در فقه و اصول و غیره دارد.در هیجده سالگی با به مقام اجتهادی نایل شداز جمله آثار او: کتاب لباب القاب.اسرارالعارفین فی الاخلاق،توضیح البیان. سرانجام در 23 جمادی الاخر سال 1340 ه.ق د رکاشان وفات یافت .

آیت الله سید محمد علوی بروجردی
از بزرگترین مراجع علوم دینی و از نوادر زمان بود. به سال 1272 ه.ق متولد گردید.
پدرش از تجارکاشان بود.ایشان درفلسفه و حکمت و ریاضیات و ادبیات فارسی استادی کم نظیری بود.تالیفات و تصنیفاتش حواشی و منظومات است مانند: حاشیه بر کفایه آخوند، حاشیه بر ریاض المسائل،و...

ملا محسن فیض کاشانی
محمد بن مرتضی الکاشانی ملقب به ملا محسن فیض در حدود سالهای1006و1008 ه.ق در کاشان متولد شد.تبحراودر تفسیرو فقه و فلسفه به حدی است که دردوران صفویه بی نظیرمیباشد.از شاگردان وی:علامه مجلسی و سید نعمت الله جزایری می باشند.ازتالیفات او:سفینه النجاه، دیوان اشعار، روضات الجنات و... میتوان نام برد.تاریخ وفات وی را بین سالهای 1090 تا 1091 ه. ق اعلام نموده اند.مدفن فیض در مقبره کوچکی معروف به کرامات یا کرامت در جوار میدان قاضی اسدالله کاشان واقع و زیارتگاه عام و خاص است.

ملا فتح الله کاشانی
از علما و فقهای بزرگ و متبحر اواخر سده دهم هجری بوداز آثار وی:«تنبیه الغافلین» و «تذکره العارفین» که شرح فارسی نهج البلاغه می باشد «خلاصه المنهج» که خلاصه «منهج الصادقین فی الزام المخالفین» ملا فتح الله کاشانی در سال 988 هجری وفات یافت.

غیاث الدین جمشید کاشانی
بزرگترین ریاضی دان ایران و از نوابغ و نوادر علم ریاضی در جهان می باشد. او نخستین دانشمندیست که کسر اعشار را پیدا کرده و همچنین نسبت مابین محیط دایره و قطر آن را که عدد (پی) نامیده می شود او یافته است.طراحی رصد خانه معروف مراغه از کارهای معروف غیاث الدین است که صدهاسال قبل با وسائل ابتدائی آن روزگار محاسبه کرده است.بالاخره غیاث الدین درسال1436 میلادی در سمرقندوفات یافت.از تالیفات او: مفتاح الحساب، نزهه الحدائق، رساله در شرح آلات رصد، رساله محیطیه، سلم السماء و غیره می باشد.

مولانا احمد فاضل نراقی
فرزند خاتم الحکماءمولانا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی. ملا احمد گذشته از مراتب علمی، از نفوذ وقدرت سیاسی نیز برخوردار بود. فتحعلی شاه قاجار مدرسه سلطانی را برای وی بنیان نهاد و تولیت و تدریس مدرسه را به او مفوض کرد.آثار او از این قرار است:
مستندالشیعه،عواید الایام، مفتاح الاصول ومثنوی طاقدیس ذکر شده است.ملا احمد نراقی در سال 1245 ه.ق در کاشان وفات یافت وجنازه وی به نجف اشرف حمل و در آنجا مدفون گردید.

میرزا محمد کمال الملک
دست تقدیر سال 1226 شمسی برای کودکی که در کاشان متولد می شد احراز افتخار و مقام بزرگترین نقاش سده اخیر را ثبت کرد. محمد پس از گذرانیدن تحصیلات ابتدائی به تهران رفت و به مدرسه دارالفنون که در آن ایام تنها مرجع علم و عمل بود قدم گذاشت. او از همان ساعت ورودش می خواست هنرش به سر زبانها بیفتد و روزی قرعه فال به نام آقای مدیر مدرسه افتاد. محمد صورت آقای مدیر را با قلم سیاه ساخت و آن وقت بود که همه حتی آقای مدیر او را ملقب به میرزا محمد کردند و همین تابلوی سه بعدی توجه ناصرالدین شاه را به خود جلب کرد و بدون تامل دستور داد اتاقی از شمس العماره در اختیار نامبرده بگذارند تا با خیال راحت به ادامه هنرش مشغول شود. استاد برای آشنایی بیشتر سفری به اروپا داشت و در موزه های معروف لوور، ورسای، و روم کسب تجربه کرد. در یکشنبه 27 مرداد ماه 1319 شمسی افتخار ایران و ایرانی، استاد کمال الملک وفات یافت .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد