شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........
شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........

توهمات عربی، غرق در خلیج پارسی / زور نزن یا شیخ!

پرسپولیس نیوز : رفتار متقابل اعراب اما، اقدامی در راه قلب واقعیت و سرقت حقیقت

است. زور نزن یا شیخ؛ اول بگو اسم تازه لیگ فوتبالت را از کجا آورده‌ای؟ از دل کدام تاریخ، از لای کدام سند؟‌

توهمات عربی، غرق در خلیج پارسی / زور نزن یا شیخ!

پرسپولیس نیوز : رفتار متقابل اعراب اما، اقدامی در راه قلب واقعیت و سرقت حقیقت است. زور نزن یا شیخ؛ اول بگو اسم تازه لیگ فوتبالت را از کجا آورده‌ای؟ از دل کدام تاریخ، از لای کدام سند؟‌

1-  روز گذشته فدراسیون فوتبال امارات در یک اتفاق جنجالی و بحث‌برانگیز تصمیم گرفت رقابت‌های باشگاهی این کشور را از فصل آینده تحت عنوان مجعول و ساختگی «خلیج ع.ر.ب.ی» برگزار کند. موضوع اخیر که ظاهرا آخرین پرده از تحرکات گستاخانه این شیخ‌نشین در مسیر تحریف تاریخ به‌شمار می‌رود، یک بار دیگر احساسات جمع وسیعی از هم‌میهنان‌مان را جریحه‌دار کرده و باعث واکنش گسترده آنها در فضاهای مجازی شده است. سیاست جدید اماراتی‌ها احتمالا تحت تاثیر نامگذاری لیگ برتر ایران به اسم «خلیج‌فارس» اتخاذ شده است، اما کیست که نداند بین رفتار ما و آنها، یک دنیا تفاوت وجود دارد؛ تفاوت‌هایی که تار و پودشان از جنس تاریخ و حقیقت در هم تنیده شده است. ایرانی‌ها اگر از این عنوان برای خطاب قرار دادن لیگ‌شان استفاده می‌کنند، صرفا از امکانی بهره می‌گیرند که همه نسخ و نشانه‌های تاریخی و اغلب منابع رسمی بین‌المللی آن را در اختیارشان قرار داده‌اند. درست مثل این‌که ما اینجا جام یادواره خرمشهر، اروند رود یا آذربایجان برگزار کنیم و از حق مالکیت جغرافیایی‌مان برای نمادسازی و یادآوری ارزش‌های ملی سود ببریم. رفتار متقابل اعراب اما، اقدامی در راه قلب واقعیت و سرقت حقیقت است. زور نزن یا شیخ؛ اول بگو اسم تازه لیگ فوتبالت را از کجا آورده‌ای؟ از دل کدام تاریخ، از لای کدام سند؟‌

 

2-  حرکت تازه اماراتی‌ها در حالی رخ می‌دهد که ایرانیان همین یک ماه پیش روز ملی خلیج‌فارس را پشت سر گذاشتند. شورایعالی انقلاب فرهنگی در دولت سیدمحمد خاتمی تصمیم گرفت روز دهم اردیبهشت را که مقارن با سالروز اخراج پرتغالی‌‌ها از تنگه هرمز است، به اسم روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کند. از آن تاریخ به بعد اگرچه این مناسبت تقویمی با اقداماتی همچون تبریک ارگان‌های رسمی و نصب پوستر و کاریکاتور در برخی معابر عمومی مورد نکوداشت قرار می‌گیرد، اما بعید است این قبیل رفتارهای کم‌رمق دولتی در قبال هجمه سازمان‌یافته‌ اعراب علیه آب و خاک ایران، واکنشی همتراز و موثر باشد. آنها هر روز یک «تک» تازه به هویت تاریخی ما می‌زنند، در حالی که «پاتک‌»های از سر بی میلی و سهل‌انگاری مسوولان ایرانی، هرگز نتوانسته است پاسخی متناسب و در خور به ماجراجویی‌های حضرات باشد. دفاع از این واقعیت ایرانی، محتاج جدیت و خلاقیت بیشتری است. همین امسال وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی بی سابقه برای عرض تبریک روز خلیج فارس به مردم کشورمان، لوگوی معمول سایتش را تغییر داد ونقشه کامل ایران را در صفحه اصلی‌اش گنجاند. آیا همین ایده‌های ساده هم از سوی دستگاه‌های ایرانی قابل اجرا نیستند؟ آیا نمی‌توان به عنوان مثال اسم خیابان‌هایی را که سفارتخانه برخی کشورهای عربی در آنها وجود دارد به خلیج فارس یا مفاهیم مشابه تغییر داد؟ اصلا چرا راه دور برویم؛ آیا در تمام این سال‌ها دست و بال دولت ایران برای اعتراض به برگزاری جام ملت‌های عربی با هیاهوی فراوان و تحت یک عنوان غلط و مجعول بسته بود؟ آنقدر سکوت کردیم تا گام به گام جلو آمدند؛ گرچه شاید توقع یک عکس‌العمل فعالانه‌تر از دولتمردانی که هنگام سخنرانی حواس‌شان حتی به نوشته‌های بنر پشت‌سرشان هم نیست، کمی رویایی باشد!

 

3-  روز گذشته و بلافاصله پس از انتشار این خبر، فدراسیون فوتبال ایران در واکنشی مطلوب ضمن منع حضور بازیکنان داخلی در لیگ امارات،‌ از شکایت علیه این کشور تازه به دوران رسیده خبر داد؛ آنچه امیدواریم تا انتها و با حمایت دست اندرکاران دولتی در تمام رده‌ها پیگیری شود. آگاهی از عکس‌العمل فدراسیون اما، در کنار حس خوشایند ایستادگی و مبارزه، در دل خودش یک حسرت بزرگ هم به همراه آورد؛ اینکه یادمان آمد اماراتی‌ها قبل از واکنش سیاسی ما، فوتبالیست‌های ایرانی را تحریم «فنی» کرده بودند! روزگاری نه چندان دور ستاره‌های پرشمار ایرانی پایه‌های فوتبال باشگاهی این شیخ‌نشین را تشکیل می‌دادند، به طوری که اگر آنها را از لیگ این کشور حذف می‌کردی، ادامه مسابقات اصلا قابل تصور نبود. رفته رفته اما افت وحشتناک استعدادهای ایرانی و فقر پدیده‌های جوان و توانا باعث شد بازار فوتبال کشورمان رونقش را از دست بدهد و کار به جایی برسد که دیگر اثری از آنها در امارات باقی نماند. کاش همچنان متاع چشم‌نوازی برای صادرات داشتیم؛ در این صورت قطعا هزینه بی‌حرمتی شیوخ در حوزه فوتبالی هم بالاتر می‌رفت.

 

4- «تماشاگران نباید خلیج‌فارس را تشویق می‌کردند. جای این کارها در فوتبال نیست»؛ این بخشی از اظهارات حیرت‌انگیز مجتبی جباری، بعد از باخت خانگی آبی پوشان مقابل الهلال عربستان است که متاسفانه با هیچ عکس‌العملی از سوی مسوولان باشگاه استقلال مواجه نشد. کاش هافبک قدرتمند تیم ملی که اتفاقا این روزها در امارات هم به سر می‌برد، خبر جدید را شنیده باشد و کمی به آن فکر کند. اگر جناب زیدان درک کند که اعراب ایران‌ستیز در همین فوتبال هم همه چیزشان را گذاشته‌اند تا تمامیت ارضی ما را مخدوش جلوه بدهند، دیگر به خودش اجازه نخواهد داد به شکلی خام و نسنجیده از زیباترین شعار هواداران هموطنش خرده بگیرد؛ همان فریادهایی که وقتی روی فرکانس الجزیره و دوبی‌اسپورت می‌پیچد، گزارشگرهای قطری و اماراتی دست و پای‌شان را گم می‌کنند و با بلند کردن صدای‌شان، دست به تلاشی احمقانه برای خاموش کردن آن می‌زنند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد