شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........
شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب

شهرگل وگلاب........

تصاویرنیاسر

نیاسر،بعنوان نگین کویر کاشان، با جاذبه های طبیعی و تاریخی، یکی از نقاط مهم گردشگری کاشان محسوب میشود.

بقیه در ادامه مطلب...



نیاسر،بعنوان نگین کویر کاشان، با جاذبه های طبیعی و تاریخی، یکی از نقاط مهم گردشگری کاشان محسوب میشود.

بقیه در ادامه مطلب...



نیاسردرنزدیکی کاشان(30 کیلومتری شمال غرب کاشان) یکی از روستاهای زیبا وسنتی ایران میباشد که همه ساله گردشگران زیادی را بخود جذب میکند.

قطعا اگر کسی یک بار از نیاسر بازدید کند،خواهد فهمید که زیبایی این روستا، او را رها نخواهد کرد و سفرش، آخرین سفر به این دیار نخواهد بود.

باورش کمی سخت است در دیاری که بیشتر آن رابیابان فرا گرفته، چنین  نگین سبزی در انگشتر طلایی کویر، می درخشد.

جمع شدن چندین جاذبه طبیعی و تاریخی در یک روستای باستانی،با مردمی بسیار خونگرم و مهمان نواز، نیاسر را در ذهن انسان،به خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی تبدیل میکند.

آبشار شگفت انگیز نیاسر(باارتفاع 53متر) ، چهارطاقی نیاسر، غار رئیس، باغ تالار، چشمه اسکندریه، درخت چنار 2000 ساله  مراسم گلابگیری در نیمه بهار و مراسم قربانی کردن گاو در عید قربان و چندین جاذبه دیگر که نیاسر همه را در خود جای داده، این روستا رابه یکی از مناطق نمونه گردشگری تبدیل کرده است.

چهارطاقی معروف نیاسر که از دوره اشکانیان بجا مانده، سندی محکم و پرچمی پرافتخار از تاریخ ایران میباشد.

این بنای عظیم چنان دقیق ساخته شده که از آن بعنوان تقویم خورشیدی استفاده میکردند.در چهار طرف زیر گنبد و در بالای هر طاق، روزنه ای وجود دارد که نور خورشیدفقط در اولین روز هر فصل، از آن عبور میکند.وبدین ترتیب آغاز هر فصل را اتدازه میگرفتند.

حتی انتخاب جای ساختن چهارطاقی،بصورتی که دقیقا بتواند حرکت ستاره ها و آغازفصلها را اندازه گیری کند،خود نشان از بهره مندی و احاطه گذشتگان ما به علوم مختلف مانند ریاضیات و نجوم و معماری دارد.

و اما یکی دیگر از جاذبه های نیاسر که دلیلی بر قدمت تمدن این روستاست، غار رئیس ، بازمانده از دوره اشکانیان(شاید خیلی قدیم تر) میباشد که به صورت تونلی زیر زمینی بوسیله بشر(بخشی از آن طبیعی بوده) حفر شده و فعلا 150 متر آن قابل بازدید است.ورودی غار به ارتفاع 2 متر ودر بعضی نقاط به نیم متر میرسد.در قسمتهایی از غار اتاق هایی ساخته شده که ممکن است برای زندگی و یاانجام آیین های مذهبی میترایی و حتی پنهان شدن از چشم دشمنان مورد استفاده قرار میگرفته است. (میترا به معنای مهر یا خورشید است، در زمان اشکانیان در بخشهایی از ایران این دین وجود داشته است)

واضح است که با تحقیقات و بررسی های بیشتر، اسرار ناگفته بسیاری از غار رئیس و چهارطاقی نیاسر، و علوم بکار رفته در ساخت و استفاده از آنها روشن خواهد شد.

اما متاسفانه بازهم به دلیل بی توجهی برخی مسئولان،صدمات غیر قابل جبرانی به این گنجینه های تاریخی که پرچم افتخار ما بر دیگر تمدنها محسوب میشوند، وارد میشود.                                                   معدن سنگ بفاصله کمی از چهارطاقی نیاسر                                          

بهره برداری از معدن درست در کنار چهارطاقی، آسیبهای جدی بر پیکره این بنا وارد ساخته ، درحالی که هنوز حرفهای ناگفته زیادی از تاریخ و علوم بکار رفته در آن باقیمانده است.آیا سود بهره برداری از یک معدن بیشتر از معرفی افتخارات گذشته این سرزمین است؟ 

کدام سرمایه گذاری بهتر از معرفی افتخارات گذشتگان و اجداد ما،میتواند به فرزندان این خاک، درس آعتماد به نفس و غرور عطا کند تا آینده این کشور را بسازند؟ واقعا چرا ما نسبت به آثار تاریخی خود اینقدر بی توجه و بیرحم هستیم؟

چو ایران نباشد تن من مباد         بدین کوی و بر،زنده یک تن مباد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد